
Investigaţiile de durată, cele cu referire la muzica bizantină din Braşov şi Ţara Bârsei, s-au constituit de-a lungul anilor în izvoare de primă importanţă, atât pentru evidenţierea demersurilor istorice, cât şi a vieţii bisericeşti locale, împreună, evident, cu evoluţiile de mai târziu ale tiparului şi cărţii, culturii şi muzicii în general. Desigur, în elaborarea studiului nostru am parcurs nu numai o bibliografie de specialitate şi generală, dar am şi identificat în timp documente arhivistice şi informaţii primare, manuscrise muzicale cu monodii ale marilor noştri protopsalţi precum: Ioan Radu Duma Braşoveanu, Ieromonahul Macarie, Anton Pann, Dimitrie Suceveanu, protosinghelul Varlaam Bărăncescu, Nicolae Brătescu, George Ucenescu ş.a. Pentru o astfel de înfăţişare muzicologică, am avut în vedere o proiecţie susţinută a câtorva momente şi etape ce au dat contur evoluţiei muzicii bizantine – prin creaţie şi interpretare – din Transilvania de Sud: Sibiu, Făgăraş, Braşov şi Ţara Bârsei.
Cuvinte cheie: tradiţie bizantină, istoria învăţământului, Biserica „Sfântul Nicolae” din Șcheii Brașovului, diaconul Coresi, cântare bisericească, Ioan sin Radului Duma Braşoveanu George Ucenescu, manuscrise psaltice, carte bisericească