Dorothea Redepenningl=ro&m=autori&a_id=104 Dorothea Redepenning
„Capcane și riscuri” în serialismul lui Schönberg

Sintagma „comunicare intramuzicală” poate să se refere la relații și corespondențe între compoziții, cu alte cuvinte, la o comunicare între compozitori prin intermediul propriilor lucrări. Astfel, sintagma poate să definească ceea ce în contextul structuralismului se indică prin termenul „intertextualitate". Ea poate, de asemenea, să se refere la relații între parametri muzicali. În acest sens, cel al interacțiunii dintre parametri, tehnica dodecafonică a lui Schönberg va fi luată în discuție din perspectiva conceptului de „comunicare intramuzicală”. Creația muzicală europeană, începând cel puțin din perioada Clasicismului vienez, a dezvoltat o rețea de relații între melodie, armonie, periodicitate, morfogeneză, proiectată, dezvoltată și percepută drept „coerență”. Schönberg a mizat la rândul său, în mod explicit, pe această tradiție, prin metoda sa rețeaua pierzându-și însă coerența.

 

Cuvinte cheie: comunicare intramuzicală, parametri, dodecafonie, coerență

 

Descarcă articol

Numărul recent:

Vol. 35 nr. 2

Vol. 35 nr. 2