Cecilia-Benedicta Pavell=ro&m=autori&a_id=135 Cecilia-Benedicta Pavel
Wilhelm Georg Berger: coralul integral cromatic și simfoniile cu orgă

Acest studiu surprinde, în principal, dubla ipostază a lui Wilhelm Georg Berger, cea deteoretician și compozitor care își aplică propriile teorii (asemeni lui Paul Hindemith, OlivierMessiaen, Béla Bartók sau Arnold Schönberg), în contextul anilor ’60, perioadă în careaceastă practică se răspândește în rândul compozitorilor din noua „școală națională”(Anatol Vieru).Având ca sursă principală volumul Dimensiuni modale al lui Berger, un cumulde studii publicate anterior în revista Muzica, prima parte a cercetării expune principiul princare Berger ajunge la supremația coralurilor integral cromatice, plecând de la scările modale.Cea de-a doua parte a studiului vizează creația lui Berger, mai precis modul în careintegrează orga în simfoniile sale: fie în ipostază solistică (Simfoniile nr. 10 pentru orgă șiorchestră și Simfonia nr. 18pentru orchestră de coarde și orgă), fie cu rol acompaniator(Simfoniile nr. 5„Muzica solemnă” și Simfonia nr. 9„Fantasia”).În final, analiza tematică șiformală a celor două simfonii (nr. 10 și nr. 18), precum și sursele consultate, confirmăeticheta „modernului moderat”atribuită lui Berger, dar și altor colegi de breaslă care auadoptat o estetică apropiată de cea enesciană (Pascal Bentoiu, Nicolae Beloiu, DumitruCapoianu, Theodor Grigoriu).

Cuvinte cheie: modern moderat, sistematizare, teoria modurilor proporționale

 

Descarcă articol

Numărul recent:

Vol. 35 nr. 2

Vol. 35 nr. 2