Ecaterina Banciul=ro&m=autori&a_id=38 Ecaterina Banciu
Clarinetul în operele lui Mozart

Lucrarea Clarinetul în operele lui Mozart încearcă o apropiere între două lumi mozartiene: opera şi muzica instrumentală, legate de un instrument a cărui carieră începută târziu dar cu evoluţie fulminantă e tributară maestrului vienez. Apropierea de orchestraţia operelor mozartiene a însemnat o revelaţie: inventivitatea şi varietatea timbrală, migala scriiturii instrumentale o desăvârşea pe cea vocală, fiecare operă fiind o entitate bine-diferenţiată, unde clarinetul, acest tânăr şi proaspăt instrument, respectiv fratele mai mare, clarinetul alto, Bassetthorn-ul, au primit contextual roluri diferenţiate de acompaniament, suport armonic sau chiar partener egal de dialog cu solistul vocal. 

Mozart a fost în mod deosebit atras de Bassetthorn, utilizat de el în special în lucrările masonice. În ansamblu clarinetul mozartian poate fi liric, cu un timbru învăluitor, în compania lemnelor şi a coardelor (Duetul cu cor, Secondate aurette amiche – Cosi fan tutte) sau dramatic, impunător (La Voce -Idomeneo), sumbru şi ameninţător (Commendatore – Don Giovanni), sau mistic (Sarastro – Flautul fermecat) în combinaţie cu alămurile şi corzile grave. Preocuparea pentru verosimil se reflectă în scrisoarea din 18 ianuarie, 1781 către tatăl său: „Nu credeţi că monologul vocii subterane este prea lung? Gândiţi-vă bine. - Imaginaţi-vă scena: vocea trebuie să fie înfricoşătoare, trebuie să pătrundă (în conştiinţa ascultătorului), să creadă că totul este aievea”. La rândul său, Bassetthorn-ul evoluează de la un rol coloristic în Răpirea din serai (aria în sol minor a lui Konstanze), la unul solistic obligat în Titus (Rondo-ul Vitelliei din actul II) cu acompaniament orchestral. Prietenia cu Anton Paul Stadler (1753-1812), clarinetist şi bassethornist virtuoz s-a concretizat în lucrările instrumentale solistice dar şi în cele vocal-instrumentale: Concertul pentru clarinet, părţile solistice din Clemenţa lui Titus, Flautul fermecat şi Requiem, lucrările compuse de Mozart în ultimele luni de viaţă

 

Cuvinte şi expresii-cheie: clarinet, Bassethorn, Mozart, Stadler, operă

Descarcă articol

Numărul recent:

Vol. 35 nr. 1

Vol. 35 nr. 1